Saturday, November 26, 2011

Teknik Aku Belajar...

Hari ni, aku nak cakap pasal belajar..
even aku ni xde la pandai sgt...
PMR 5A je kot,
SPM 4A.
STPM 2A, 3B (3.67)<rasa hebat lak...>
hehehe..
tapi aku leh la kongsi teknik belajar aku ni sikit2...

Masa skolah dulu, aku belajar dgn cara aku sendiri..

1. aku xcopy paste nota cikgu ke dalam buku aku...
2. aku baca buku dan fahami isi kandungan buku..
3. baca lagi buku and this time, underlined isi utama..
4. transfer isi2 utama ke dalam buku..
5. Fahami huraian isi utama..
6. Cuba untuk menterjemahkan isi yang aku fahami dalam ayat sendiri.. supaya,
aku boleh wat ayat sendiri dalam exam..
7. Jika gagal, baca lagi buku tu.. sampai la aku dapat terjemahkan ayat tu dalam ayat aku sendiri..
8. lepas dapat apa yang aku nak, move to the other chapter...
9. repeat balik ape yang aku buat..
10. After baca semua chapter, buat nota sume.. Buat la plak short note..
11. Selalu tulis isi utama n huraian atas kertas semasa buat revision spy kite dpt tgk balik pencapaian kite..
12. selalu rajin wat homework..
13. If subjek pengiraan, rajinkan diri wat latihan.. even latihan yang sama..
the more u do, the more u understand.. yang penting, igt formula....

The most important thing, don't u ever study last minute...
Study awal2... bile dkt last minute, kite just revision je...

Itu la teknik aku study, if aku xpaham isi kandungan buku, die punye content tu,
aku sendiri taw bahawa aku xakan dapat jwb dgn baik dalam exam..
Bagi aku, belajar ni, bukan setakat menghafal je, tapi memahami..
If hafal, tapi xfaham, i will become useless..
So, BACA, FAHAM and HAFAL..
law xfaham, aku xakan dapat hafal.. sebab otak aku ni xleh nak proses maklumat tu...
hehehehe..
itu je wat masa sekarang..
untill we meet for the next entry...

No comments:

Post a Comment